یادوخاطره شهدا

گسترش فرهنگ ایثار و شهادت

یادوخاطره شهدا

گسترش فرهنگ ایثار و شهادت

یادوخاطره شهدا
زنده نگه داشتن یاد وخاطره شهدا،کمتر ازشهادت نیست-مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵ ب.ظ

زمزمه شهید محمد علی دولت آبادی


زمزمه شهید محمد علی دولت آبادی -شعر زائر بارانی ام آقا بدادم می رسی؟

شهید والامقام محمد علی دولت آبادی ارادتی خاص به حضرت ثامن الحجج آقا علی ابن موسی الرضا(ع) داشتند .ایشان همیشه شعری را زیر لب زمزمه میکردند.این زمزمه را همه همکاران ودوستانش از وی شنیده بودند.

زمزمه شهید دولت آبادی این بود:

زائری   بارانی ام    ،  آقا  به  دادم  می رسی؟
            بی پناهم خسته ام ، تنها ، به دادم می رسی؟


گر  چه   آهو   نیستم   اما   پر   از    دلتنگی ام
                   ضامن   چشمان   آهوها  ، به   دادم  می رسی؟

 

من   دخیل  التماسم  را به   چشمت   بسته ام
                          هشتمین    دردانه    زهرا   ، به دادم  می رسی؟

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۰۵
جامانده ازقافله
جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰ ب.ظ

جهان بینی شهدا در کلام شهید

کلام شهدا -وصیتنامه شهدا

جهان بینی شهید در وصایای شهدا

یاد خاطره شهدا

 از خداوند می‌خواهم مرا جزو غلامان درگاهش بپذیرد؛ خدایی که بهترین و نزدیکترین راه را برای رسانیدن من به خودش برایم نمایان ساخت، و هر چه را که در دنیا هست وسیله برایم قرار داد تا من بهتر بتوانم به سویش گام بردارم، و شکر می‌کنم خدایی را که مرا دلباخته دنیایی فانی نکرد تا به آتش دوزخ دچار نشوم. خواهران و برادران، این حقیقتی است که همه ما دیر یا زود باید برویم، ولی وسیله رفتنها فرق می‌کند، پس بگذارید آدمی بهترین وسیله را که شهادت می‌باشد انتخاب کند و به لقاءالله بپیوندد. دوست دارم در میادین نبرد کشته شوم، مانند شهدای کربلا. من می‌خواهم ـ مانند شهدا ـ با همین لباس رزم به خاکم سپارید و همه بدانند من پاسدار اسلام بودم و به خاطر اسلام شهید شدم. آری من در جبهه جنگ می‌رزمم تا امامم، تا مجلس شورای اسلامی، تا دولتم و ملتم بتوانند برای اسلام خدمت کنند. / شهید منوچهر کسب کار حاجی آقا

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۰۰
جامانده ازقافله
جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴ ق.ظ

مبارزات فرهنگی امام هادی علیهم السلام

مبارزات فرهنگی امام هادی علیهم السلام

مبارزات فرهنگی امام هادی علیه‏ السلام

گذری بر اوضاع فرهنگی جامعه
دوران امامت امام علی النقی علیه السلام به دلیل گسترش فرهنگی در گرایش های اعتقادی و بحث های علمی که از برخورد میان مکتب های کلامی و تحولات فرهنگی مختلف ناشی شده بود از ویژگی خاصی برخوردار است. در این دوران، مکتب های عقیدتی گوناگونی چون «معتزله» و «اشاعره» گسترش یافته و پراکندگی آرای فراوانی در سطح فرهنگی جامعه پدید آمده بود.

مباحثی کلان چون جبر و تفویض، ممکن یا ناممکن بودن رؤیت خداوند، تجسیم و مباحثی از این قبیل، افکار عمومی جامعه را دست خوش تاخت و تازهای فکری کرده بود. سرچشمه این تحولات فکری، در رویکرد دولت عباسی به مسائل علمی و فرهنگی و نیز هجوم فلسفه و کلام دیگر ملل به سوی جامعه مسلمانان خلاصه می شود. دستگاه حکومتی، کتاب های علمی دانشمندان ملل دیگر را به عربی ترجمه می کرد و در اختیار مسلمانان می گذاشت. این روند از زمان مأمون آغاز شد و به تدریج ادامه یافت و به اوج خود رسید. او تلاش فراوانی در ترجمه کتاب های دیگر ملل، به ویژه یونان داشت و بودجه بسیاری را در این راه هزینه کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۵۴
جامانده ازقافله
جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹ ق.ظ

قرآن درکلام شهدا

قرآن در کلام شهدا - وصیتنامه شهدا

قرآن و کلام شهدا

امت گرامى، در مجالس عمومى خصوصاً مجالس قرآن زیاد شرکت کنید. شهید قاسم توافقى

*************************

برادرانم، خدا یکى، دین یکى، اسلام یکى، قرآن یکى. شهید على‏محمد رستگار

************************

پدر و مادرم، درود بر شما، که چه خوب مرا تربیت کردید و مرا به سخنان قرآن آشنا کردید. سخنان قرآن شهادتم را تصویب مى‏کند. شهید حسن‏قلى ایمانى

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۴۹
جامانده ازقافله
جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۴۶ ق.ظ

فرهنگ عاشورادرسیره ی معصومین علیهم السلام


فرهنگ عاشورا درسیره معصومین - مقالات عاشورایی

مقالات عاشورایی


فرهنگ عاشورا در سیره معصومین علیهم السلام

معنى فرهنگ

آداب و عادات و اندیشه‏ ها و اوضاعى که گروهى در آن شرکت دارند، فرهنگ نامیده مى‏شود که از نسلى به نسل دیگر انتقال مى‏یابد. زبان و وسیله‏هاى نمادین دیگر عوامل اصلى انتقال فرهنگ است؛ در عین حال ممکن است ‏بسیارى از رفتارها و عادات و رسوم تنها از طریق تجربه حاصل گردد.

اصولا هر جامعه اى براى خود روش و اسوه ویژه ‏اى از کلیات فرهنگى و رفتارى دارد که امور ضرور انسانى مانند سازمان اجتماعى، دین، حقیقت‏ جویى، ساختمان سیاسى، نحوه تفکر، مؤسسات اقتصادى و فرهنگ مادى آن را به وجود مى‏ آورد.

از آغاز پیدایش بشر "فرهنگ"، مایه تمایز هر گروه از گروه دیگر بوده است. درجه پیچیدگى سازمان‌هاى فرهنگى یکى از ابزارهاى تشخیص جامعه‏هاى متمدن از جوامع ابتدایى است. «فرهنگ‏» به معنى تعلیم و تربیت نیز به کار رفته، چنانچه در شعر فردوسى آمده است:

تو دادى مرا فر و فرهنگ و راى

                        تو باشى به هر نیک و بد رهنماى

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۴۶
جامانده ازقافله
جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲ ق.ظ

چهره ملکوتی شهید درآیات وروایات

چهره ملکوتی شهید در آیات  و روایات - پوستر شهید محمد علی  دولت آبادی

مقالات فرهنگ ایثار و شهادت

چهره ملکوتى شهید در آیات و روایات‏

وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ.

و به آنان که در راه خدا کشته مى شوند مرده نگوئید بلکه آنان زنده هستند ولى شما کیفیت حیات آنان را درک نمى کنید.

اگر انسان در خیال خود، مرگ را هم چون هیولائى بیم آور، و چهره اى ترسناک و نقطه پایان همه چیز، و زنگ خاموشى ابدى و عدم و نابودى همیشگى ببیند، از عبادت رب که نتائجش به خود انسان باز مى گردد، و خدمت به خلق که محصولاتش به خود انسان مى رسد، و از قدم گذاردن در عرصه بسیارى از خیرات و مبرات باز مى ماند، و حیات او چون حیات حیوانات منحصر در شکم چرانى و شهوت رانى مى گردد، و بر این پایه از هیچ گناه و معصیت و ظلم و ستمى روى نمى گرداند، و امید مثبت و آرزوهاى سازنده و نشاط براى فعالیت هاى لازم را از دست مى دهد.

انسان باید با تکیه بر فطرت که ابدى خواهى و جاوید طلبى در ذاتش نهفته است، و با بکار گرفتن عقل و اندیشه و با تکیه بر وحى و نبوت انبیا و امامت امامان که مرگ را پلى براى عبور از دنیاى محدود به جهانى نامحدود، و عوض کردن لباسى و پوشیدن لباس دیگر، و انتقال از خانه اى به خانه دیگر مى دانند، و سراى آخرت را جائى براى پاداش نیکان و محلى براى کیفر ناپاکان و ستم گران مى شمارند، مرگ را زیبا و نعمت عظیم حق مشاهده کند، و بر این اساس به گردونه عبادت رب و خدمت به خلق درآید، و با شور و شوق و نشاط و مسرت، به انجام هر خیر و عملى صالحى برخیزد و از آنچه براى خودش و براى دیگران زیان دارد که به عبارت دیگر گناه نامیده مى شود اجتناب ورزد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۴۲
جامانده ازقافله
جمعه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۲۵ ب.ظ

ارزش انفاق ازدیدگاه قرآن وروایات


ارزش انفاق از دیدگاه قرآن و روایات - مقالات اجتماعی

ارزش انفاق از دیدگاه قرآن و روایات

 خداوند در کنار نماز به انفاق توجه می‌دهد تا ارزش و اهمیت آن را تبیین کند. اما سوال این است که بهترین مصارفی که برای انفاقات مالی است، کدام است؟ بهترین‌های مالی خودمان را در کجاها و برای چه کسانی صرف کنیم؟ نویسنده با مراجعه به آموزه‌های قرآنی به این پرسش پاسخ داده است.

چیستی انفاق

انفاق از ریشه نفق در لغت به معنای اخراج مال از ملک (مجمع‌البیان، ج 2-1، ص121) و در فرهنگ و اصطلاح قرآنی، اعطای چیزی از مال و غیر مال و از واجب و غیرواجب است. (مفردات الفاظ قرآن کریم، راغب اصفهانی، ذیل واژه نفق) در قرآن این مفهوم افزون بر واژه «انفاق»، با واژه‌های دیگری چو «اعطی»، «ایتاء حق»، «ایتاء مال» و «صدقات» بیان شده است.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۲۵
جامانده ازقافله
جمعه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۲۱ ب.ظ

شهدشیرین شهادت درکلام بزرگان


شهد شیرین شهادت درکلام بزرگان- پوستر شهید محمد علی دولت آبادی - مقالات فرهنگ ایثاروشهادت

شهد شیرین شهادت در کلام بزرگان

 شهادت‏» جلوه شهود ابدی شهید است و او پرده از شهد شیرین ابدیت‏برمی‏دارد: «. . . بل احیاء عند ربهم یرزقون. » (آل عمران: ۱۶۹) و در این آینه نمایی، عارف متعالی تقرب می‏جوید، عشق می‏نمایاند و شهد می‏پراکند; یعنی که او شاهد مقام قرب است; چرا که: «لقا بایدت کرد با کردگار» ، آن سان که فرمود: «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه‏» . (انشقاق: ۶) و مولای شهیدان، مولای شاهدان نیز هست; چون نخستین شهید شاهد مقام شهود الهی نیز هموست که: «. . . الست‏بربکم قالوا بلی شهدنا» (اعراف: ۱۷۲) پس شهد شیرین شهادت، تنها در سیمای اولین شهید شاهد رخ می‏نماید و کلام ربانی مولای شهیدان شاهد، می‏تواند پاره‏هایی از آن سیمای آسمانی را به دنیای زمینی ما بنشاند; چه این‏که مولا علی‏علیه السلام خود نیز فرمود: «و انما مثلی بینکم مثل السراج فی الظلمة. . . » . این نوشته می‏کوشد با سیری کوتاه در آفاق دور دست کلام امیر سخن در نهج‏البلاغه، اگرچه به شیرینی شهد شهادت دست نیابد، اما کام خود را به عشق علی علیه السلام بیاراید که: «سرآغاز دفتر عشق است‏بیداری، و سرانجام آن کام‏یابی‏» .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۲۱
جامانده ازقافله

امربه معروف ونهی از منکر از دیدگاه امام علی(ع)-مقالات امر به معروف ونهی از منکر
 

امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام علی(ع)

چکیده:
«امر به معروف» و «نهی از منکر» دو فریضه بزرگ و دو فرع از فروع ده‌گانه دین مبین اسلام محسوب می‌شوند. گذشته از عنایت خاص قرآن کریم به این موضوع و نیز سیره‌ی نظری و عملی پیامبراکرم(ص) و دیگر اولیای دین، در نگاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد. آن حضرت امر به معروف و نهی از منکر را عنایت دین، قوام شریعت و با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خدا توصیف می‌نماید که حتی از جهاد در راه خداوند نیز بالاتر است. از دیدگاه آن حضرت این دو فریضه برکات فراوانی در جامعه اسلامی به دنبال دارد و در مقابل ترک آنها مستوجب نزول بلا و خطرات زیادی است. مراتب سه‌گانه امر و نهی(قلبی، لسانی، یدی) خصوصیات آمر و ناهی، رابطه امر به معروف و نهی از منکر با جهاد و اقامه حدود و نیز لزوم نصیحت کردن و نصحیت پذیرفتن، همچنین فضیلت امر و نهی عوام نسبت به خواص، و رعایا نسبت به حکام، از دیگر فرازهای بیانات علوی در تبیین جایگاه و ارزش امر به معروف و نهی از منکر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۱۹
جامانده ازقافله
جمعه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۱۶ ب.ظ

تحویل سال باشهدا

تحویل سال95 در کنار مزارشهدا -مزارشهیدمحمد علی دولت آبادی بهشت زهرا تهران

هفت سین عشق

تحویل سال با شهدا

معمولا رسم بر این است که هنگام تحویل سال ، همه نزد بزرگتر وعزیزانشان رفته و ضمن جمع شدن دورهم به دعا مشغول میگردند.

اما برخی خانواده ها وبالاخص خانواده معظم شهدا برسر مزار شهیدان سرافراز حاضر شده و سفره هفت سین را در کنار آرامگاه شهیدان ،این قهرمانان عزیز به پا میکنند وهمانجا هم سال را تحویل می نمایند.

تحویل سال1395 در کنار مزار شهدا – مزار شهید محمد علی دولت آبادی بهشت زهرا(س) تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۱۶
جامانده ازقافله